Agressietraining met een virtual reality-bril

, door Marjolein te Winkel

UMCG-onderzoeker Stéphanie Klein Tuente doet onderzoek naar het effect van agressietraining met behulp van virtual reality bij tbs-patiënten. “Met virtual reality kun je sociale situaties namaken die reacties oproepen als in het echt.”

De effecten van  agressietrainingen in tbs-klinieken zijn over het algemeen klein. “Dat komt waarschijnlijk doordat het niet goed mogelijk is om patiënten voldoende te laten oefenen met situaties die agressie oproepen”, zegt Klein Tuente. “Met virtual reality kun je sociale situaties namaken die net zulke reacties oproepen als in het echt.”

Virtuele rollenspellen

Klein Tuente traint behandelaars in tbs-klinieken in het gebruik van virtual reality, zodat tbs-patiënten kunnen oefenen met provocerende scenario’s in een driedimensionale virtuele omgeving. Een groot deel van de training bestaat uit virtuele rollenspellen. In de virtuele wereld, bijvoorbeeld de supermarkt, de winkelstraat of een café, oefenen de patiënten met lastige situaties, om hen te leren omgaan met hun agressie en impulsiviteit.

Patiënten moeten steeds proberen hun agressie onder controle te houden om zo aan de 'echte' wereld te wennen. "In de streng gecontroleerde omgeving van de tbs-kliniek is het vaak moeilijk om deze situaties na te bootsen. Met een virtual reality-bril op kan dat veel beter dan in een gewoon rollenspel", zegt Klein Tuente.

De virtual reality agressie preventie training is ontwikkeld door het UMCG en Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met Universiteit Tilburg, TU Delft en CleVR B.V.

NOSop3 maakte het item over de agressietraining in een tbs-kliniek, met Stéphanie Klein Tuente en een speciale trainingsacteur in de rol van tbs-patiënt. Klein Tuente en adjunct-hoogleraar Wim Veling waren onlangs te gast bij BNR Radio om te praten over hun onderzoek. Het item is hier terug te luisteren.

In het UMCG wordt meer onderzoek gedaan naar behandelingen met behulp van virtual reality. Zoals bij mensen met psychose. Uit onderzoek blijkt dat zij hun paranoia en angst kunnen overwinnen door te oefenen in virtual reality. Ook wordt er in het UMCG onderzoek gedaan naar het verlagen van stress door virtueel te zwemmen met dolfijnen.

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.