Beter leren door bewegen in de klas

, door UMCG Multimedia

​Blijf nu eens stil zitten. De basisschooljuf of -meester van de toekomst zal dit misschien niet meer zeggen. Het lijkt er namelijk op dat kinderen beter informatie kunnen onthouden en begrijpen als ze flink bewegen tijdens de les. Promovendus Marck de Greeff onderzoekt het effect van bewegen op het leervermogen van kinderen.

“Het ziet er wel bijzonder uit, al die springende kinderen in de klas”, zegt Marck de Greeff, onderzoeker bij de afdeling bewegingswetenschappen van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen. Door de beweging is het brein beter doorbloed en kan het beter functioneren.

“Eerder heeft Amerikaans onderzoek aangetoond dat kinderen die bewegen tijdens een reken- of taalopdracht, de lesstof beter begrijpen en onthouden”, legt De Greeff uit. “Wij vertalen dat in het project ‘Fit en vaardig op school’ naar Nederlandse scholen.”

Onderwijskundigen en bewegingswetenschappers, onder wie De Greeff, ontwikkelden een programma voor kinderen in groep 4 en 5. Ze moeten dan bijvoorbeeld op hun plaats joggen terwijl ze een som oplossen.

Een jaar geleden startte het programma op 12 scholen in Noord-Nederland. Als uit het onderzoek blijkt dat het beweegprogramma ook in Nederland een goed effect heeft op de schoolprestaties, kan het programma worden uitgebreid naar andere scholen.

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.