Kinderen leren beter als ze bewegen

, door RUG Unifocus

​Kinderen leren beter tijdens de reken- en taalles als ze bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Marijke Mullender-Wijnsma. Ze onderzocht de effecten van het programma Fit & Vaardig, waarbij fysieke activiteit op school geïntegreerd wordt in de les. Na twee jaar hadden de Fit & Vaardig-klassen vier maanden extra leerwinst voor rekenen en spelling in vergelijking met reguliere klassen.

Mullender-Wijnsma, die 19 januari promoveerde aan de RUG, onderzocht de effectiviteit van de Fit & Vaardiglessen bij vijfhonderd leerlingen van twaalf basisscholen. Kinderen die drie keer per week een Fit &Vaardig-les kregen gingen meer vooruit dan leerlingen die geen bewegingsoefeningen deden. In twee jaar liep de leerwinst in Fit & Vaardig-klassen voor rekenen en spelling op tot vier extra maanden in vergelijking met klassen die reguliere reken- en taallessen volgden. Dit positieve effect was voor rekenen ook ruim een half jaar na beëindiging van de Fit &Vaardig-lessen nog meetbaar.

De lessen bleken niet alleen een positief effect op reken- en taalprestaties te hebben. Na de lessen waarin leerlingen konden bewegen, waren ze geconcentreerder en meer taakgericht in de opvolgende les.

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.