Hoe daag je een student uit om te studeren?

, door Margriet Bos

​​Ha, geslaagd! De examentijd is voorbij en nu gloort voor veel jongeren het begin van hun studietijd. Het huis uit, nieuwe mensen leren kennen, maar meteen ook flink aan de studie. Hoe zorgen docenten en ontwikkelaars van studieprogramma’s er nou voor dat een studie aansluit bij hun interesses en kennis? Professor Janke Cohen-Schotanus, hoogleraar Onderzoek van Medisch Onderwijs in het UMCG, vertelt hoe ze dat bij Geneeskunde in Groningen doen.

Waar is die student die met minimale inspanning maximale studieresultaten wil halen? Overal natuurlijk. Een studie heeft dan ook stevige concurrentie van uitgaan, sporten, studentenvereniging, noem maar op. In het UMCG zijn onderzoekers van medisch onderwijs en (arts-)docenten daarom altijd bezig om het studieprogramma zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zodat elke student zich uitgedaagd voelt om actief te leren. Het liefst met anderen samen.

Janke Cohen-Schotanus, hoogleraar Onderzoek van medisch onderwijs, is een van die mensen. Zij weet dat curricula (studieprogramma’s) op den duur sleets worden en ontwikkelaars en docenten moeten blijven zorgen voor een prikkelend programma.

​​Aan de slag met de goede problemen

Een curriculum bestaat uit drie met elkaar samenhangende onderdelen: de doelen, het onderwijsprogramma waarmee je die doelen kunt bereiken en een toetsprogramma om te weten of de student aan de doelen voldoet. “Alle drie onderdelen zijn even belangrijk”, legt Cohen-Schotanus uit, “maar veel studenten zijn vooral geïnteresseerd in het toetsgedeelte: ‘Wanneer is de toets, wat moet ik ervoor doen en wat gebeurt er als ik zak?’ Het toetsprogramma bepaalt dan wat ze doen voor hun studie en daarom is het heel belangrijk om ze in het onderwijsprogramma uit te dagen met de goede problemen aan de slag te gaan. We willen dat een student intrinsiek geïnteresseerd is in wat hij doet.”

​Leren via de context

Hoe krijgen de docenten en programmamakers dat nou voor elkaar? Ze hebben daarvoor in ieder geval de drie C’s tot hun beschikking, zegt Cohen-Schotanus. “De eerste C staat voor Context. Iedereen onthoudt dingen beter als hij ze in de context leert.* Een student Geneeskunde begint in Groningen daarom elke week met een patiëntcollege. Een dokter neemt een van zijn patiënten mee en de studenten stellen vragen waarbij ze meteen leren hoe ze de lesstof kunnen toepassen.” De context is de patiënt en zijn dokter. Daar zijn de studenten in geïnteresseerd en die geven hun de prikkel om te willen leren.”

​​Gebruik de kennis die je hebt

De tweede C is die van Construct. “We willen dat studenten gebruikmaken van wat ze al weten. Het korte termijngeheugen heeft maar een beperkte opslagruimte en stof beklijft beter als het bij iets in het lange termijngeheugen kan aanhaken. Veel van de problemen die studenten Geneeskunde hier voorgelegd krijgen, zullen ze kunnen plaatsen vanuit de stof die ze op het VWO of HBO al hebben gehad.”

​​Samen leren is beter

De laatste C staat voor ‘Collaborative learning’. “Samen leren is echt beter, weten we uit onderzoek. Daarom krijgen studenten Geneeskunde vooral les in groepen waarin ze gezamenlijk een probleem verkennen: het probleemgeoriënteerd onderwijs. Als ze op maandag tijdens het patiëntcollege een patiënt met het syndroom van Down hebben gezien, kunnen ze in zogeheten tutorgroepen samen verder op zoek naar kennis over celdeling, maar ook naar wat het hebben van het syndroom van Down kan betekenen voor de familie. Dat beklijft veel beter dan wanneer ze alleen een studieboek over celdeling zouden doornemen.”

​En dan hebben we het alleen nog maar gehad over kennis, concludeert Cohen-Schotanus. “Naast kennis verwerven zijn vaardigheden en professioneel gedrag leren net zo belangrijk om een goede arts te worden.” Die drie onderdelen hangen dan ook nauw met elkaar samen. “Zo weten we uit onderzoek dat er een sterk verband is tussen voldoende kennis hebben en de juiste vaardigheden om het vak te kunnen oefenen.”

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.