Hoe zorg je dat je genoeg beweegt?

, door Maaike Muller
foto: Shutterstock

Hoor je iemand praten over gezonde voornemens, dan gaat het negen van de tien keer over meer bewegen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je genoeg beweging krijgt? Wie zich voornam meer te bewegen, Hoogleraar bewegingswetenschappen Tibor Hortobágyi geeft antwoord op deze vraag. 

Op een symposium zei u laatst: ‘zitten is dodelijk’. Is het zo ernstig?

“Ja, veel van ons zitten echt veel te veel. We zitten overal: op het werk achter de computer en tijdens vergaderingen, tijdens het eten, als we televisie kijken. Al​s je iemand vraagt hoe lang hij op een dag zit, is dat al snel zeven tot tien uur. En dat is niet goed. Door gebrek aan doorbloeding krijg je onder meer ontstekingsreacties die weer kunnen bijdragen aan hart- en vaatziektes.”

​​Wat adviseert u aan iedereen die zich voorneemt in 2013 meer te bewegen?

“Als je hiervoor weinig bewoog, koop dan niet meteen een duur sportschoolabonnement. ​Van een zittend leven naar vijf keer in de week sporten is een veel te ​grote verandering. Het is bewezen dat een gedragsverandering het beste gaat in kleine stappen.”

Welke kleine stappen stelt ​u voor?

“Ik zet mijn prullenbak altijd aan de andere kant van de kamer, zodat ik moet opstaan om er iet​s in te gooien. Als je op de tweede verdieping moet zijn, loop dan de eerste, dan kun je de tweede verdieping eventueel met de lift gaan. Parkeer je auto niet direct voor de deur, zodat je nog een eindje moet lopen. Kortom, probeer in je dagelijks leven zoveel mogelijk beweging in te bouwen. En als je meer wilt doen, zorg dan dat je een paar keer per week een half uur iets intensiever beweegt. 
Voor ouderen, zeker voor wie ouder dan 75 is, is alleen bewegen in de vorm van lopen niet ge​noeg. Ook krachttraining is erg belangrijk om het verlies van spierweefsel te voorkomen. Samen met een verpleeghuis zijn we nu een studie op aan het zetten om te onderzoeken hoe deze ouderen hun spieren het beste kunnen trainen.”

Kortom, om meer te bewegen​​…

“… is het belangrijk om eraan te wennen om meer te bewegen bij al je dagelijkse activiteiten. Het verbetert je hart- en longfunctie en wie regelmatig beweegt, leeft al snel een paar jaar langer. Wie wil dat niet?”

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.