Is het slecht om op hoge hakken te lopen?

, door Jeanine Bronsema
foto: shutterstock

De een krijgt al hoogtevrees bij het idee, de ander kan niet zonder. Hoge hakken. Ze maken je wat langer en veranderen je houding, maar is het slecht om op hoge hakken te lopen?

“Het kan slecht zijn”, vertelt Bert Otten, hoogleraar neuromechanica bij bewegingswetenschappen van het UMCG. “En dat heeft alles te maken met de belasting en het herstel van de voet. De belasting van de voet is namelijk veel hoger als je op hakken loopt dan wanneer je platte schoenen draagt”, legt Otten uit. En dat weet de hakkendrager zelf ook wel. Een dagje winkelen op hoge hakken of met platte schoenen, het verschil merk je meteen.

​Op het moment dat je geen hakken draagt, kan het lichaam herstellen. “Als de snelheid van herstel goed is, is er eigenlijk niets aan de hand. Dan kun je dus prima op hakken lopen”, legt Otten uit. “Maar als de snelheid van herstel lager is dan de belasting, dan is het slecht om op hakken te lopen.” De voet is dan nog niet volledig hersteld en de schade wordt erger. Dan doet het pijn zodra je de hakken weer aantrekt. “Dat zou een signaal moeten zijn dat het misschien geen goed idee is.” 

“Als je goed op hoge hakken wilt leren lopen, kijk dan naar iemand die het goed kan. Dan komt het wel op zijn plek terecht.”​

​Want uiteindelijk kan het kraakbeen tussen de botten in de voet dunner worden en beschadigen. Als je dan toch nog op hakken blijft lop​en, kan het zelfs zo erg worden dat botten elkaar raken. “Dan wordt het heel erg pijnlijk en kan je niet meer goed lopen.” Ook gaat het zenuwstelsel spieren extra aanspannen waardoor ze korter worden. Daardoor wordt de voet minder flexibel en kun je oneffenheden op de weg minder goed opvangen.

​​​​
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden

​​Toch is er niet voor niets de uitspraak ‘wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’. Mensen blijven op hoge hakken lopen, omdat het zo mooi staat. “De beenlengte ten opzichte van de lichaamslengte is bij vrouwen iets groter dan bij mannen. Met hakken kun je dat nog meer uitvergroten”, legt Otten uit. “Ook wordt de natuurlijke kromming van de wervelkolom groter en je achterwerk steekt iets meer uit.” De totale lichaamshouding verandert dus. “Het is het hele plaatje.”

Maar niet iedereen op hoge hakken hoeft last te krijgen van de voeten. Dit komt doordat er grote verschillen zijn in hoe mensen hun spieren aansturen en lopen. “Iemand die zijn spieren niet goed aanstuurt, kwakt de hooggehakte voet gewoon neer op de grond. Dan zijn de krachten veel groter dan wanneer je de voet goed opvangt”, vertelt Otten. “Goed opvangen kan door met gebogen knieën te landen, maar dat ziet er echt ongemakkelijk uit.” Terwijl het deel van de schoonheid van hoge hakken is om er mooi op te kunnen lopen. “En als je weet hoe je erop moet lopen, kan het veel minder belastend zijn.” 

“En dat kan je best leren”, vermoedt Otten. Zijn onderzoeksgroep onderzoekt hoe mensen beter kunnen lopen om te voorkomen dat ze een gescheurde kruisband krijgen. “De techniek die we daarvoor gebruiken, kunnen we ook toepassen bij iemand die beter op hoge hakken wil leren lopen.”

​Onbewust leren lopen

“Het is interessant dat mensen bij het lopen hun spieren op de juiste manier en het juiste moment aan kunnen spannen, zonder erover na te denken”, vertelt Otten. Maar een ongeluk, zoals het scheuren van een kruisband, gebeurt ook op een moment dat je er niet mee bezig bent. Als je dat wilt voorkomen, moet je iemand gaan verbeteren in iets dat hij onbewust doet. “En dat is best lastig”, vertelt Otten. “Ik kan helemaal gaan uitleggen hoe je anatomie in elkaar zit, welke kniehoek goed is en wat de beste voetposities zijn om beter te lopen en de voet minder te belasten. Maar dan ben je daar tijdens het lopen constant mee bezig, dat werkt niet.” 

Beter is om mensen een globaal beeld mee te geven van hoe ze moeten lopen, zonder dat uit te spreken. “Daarvoor filmden we de bewegingen van de mensen die anders moesten gaan lopen en van mensen die heel goed lopen”, vertelt Otten. Die beelden werden over elkaar heen gelegd en werden bekeken door de persoon die anders moet gaan lopen. “En die ziet het verschil direct. Hij kan misschien niet benoemen wat het verschil is, maar toch neemt hij het loopgedrag van de andere persoon over.” En dat kan dus ook best werken met filmpjes van het lopen op hoge hakken. Otten geeft als tip mee: “Als je goed op hoge hakken wilt leren lopen, kijk dan naar iemand die het goed kan. Dan komt het wel op zijn plek terecht.”

Hoe moet het wel?​

​Dit model leert lopen op hoge hakken van een 'catwalk coach'. Strike a pose!​​​

 

Kampioen rennen op hoge hakken

​​Baas boven baas: de Duitse Julia Plecher rent 100 meter op hoge hakken in de respectabele tijd van 14.531 seconden.​​

 

Hoe moet het niet?

Model Noami Campbell laat zien dat lopen op hakken heel lastig kan zijn, zelfs voor professionals...​​

 


Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.