KennisInZicht blikt terug op 2017

, door Marjolein te Winkel
foto: Shutterstock

We sluiten traditiegetrouw het jaar af met het KennisInZicht Jaaroverzicht; een selectie fraaie, opvallende en spraakmakende verhalen over wetenschap in het UMCG.

De redactie van KennisInZicht wenst je fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2018!  ​

De eerste 1000 dagen

De eerste duizend dagen - van de conceptie tot de tweede verjaardag - zijn mede bepalend voor iemands levenslange gezondheid. Bijzonder hoogleraar kindergeneeskunde Eline van der Beek onderzoekt hoe de ontwikkeling in die periode met behulp van voeding positief kan worden beïnvloed. Lees verder

“Hoge sterfte moeders en baby’s is een schande”

Gynaecoloog en tropenarts Jelle Stekelenburg noemt het een schande dat wereldwijd nog altijd veel te veel jonge moeders en pasgeborenen overlijden. Als hoogleraar Internationale aspecten van reproductieve gezondheidszorg laat hij studenten zien dat armoede, politiek, cultuur en genderverhoudingen daar een grote rol in spelen.  Lees verder

“Begin met poetsen bij het eerste tandje”

Op vijfjarige leeftijd heeft 40 procent van de kinderen al een of meer gaatjes. Het onderzoek GigaGaaf! bekijkt hoe ouders de mondjes van hun jonge kinderen gezond kunnen houden. Lees verder

Uit je luie stoel voor een vitale oude dag

Topsport hoeft nou ook weer niet, maar wie vitaal oud wil worden zal uit de luie stoel moeten komen, vertellen bewegingswetenschapper Claudine Lamoth en internist-ouderengeneeskunde Harianne Hegge. Lees verder

Wat gezond eten is verandert met de tijd

Over wat gezond is, zijn we door de tijd heen anders gaan denken. Kijk maar naar de 17e eeuw: toen was fruit bijna levensgevaarlijk, nu juist supergezond.  Lees verder

Waar blijft je vet als je afvalt?

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport becijferde dat 62 procent van de volwassen Nederlanders in 2040 te maken heeft van overgewicht. Wie gezonder wil leven, heeft al baat bij 5 procent gewichtsverlies. Maar waar blijft dat vet eigenlijk als je afvalt? Lees verder

Superslimme sensoren tegen werkstress

UMCG-hoogleraar Biomedische Productontwikkeling Bart Verkerke werkt aan superslimme sensoren die ons helpen gezond te blijven op het werk. Ze geven een seintje geven als we niet goed staan of zitten, te veel stress hebben, minder alert worden en noem maar op. Lees verder

Fietsen op ketonen in een MRI-scanner

Onderzoekers van het UMCG kregen in oktober bijzonder bezoek: drie vrouwen van de Faeröer kwamen naar Groningen om te fietsen in een MRI-scanner – de enige ter wereld waarin dat kan – voor wetenschappelijk onderzoek naar een zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte. Lees verder

Met muziek minder pijn

Patiënten die herstellen van een operatie ervaren minder pijn wanneer ze hebben geluisterd naar live muziek, blijkt uit onderzoek van het UMCG en de Hanze Hogeschool. Lees verder

Kinderen leren beter als ze bewegen

​Kinderen leren beter tijdens de reken- en taalles als ze bewegen, blijkt uit onderzoek van promovendus Marijke Mullender-Wijnsma. Ze onderzocht de effecten van het programma Fit & Vaardig, waarbij fysieke activiteit op school geïntegreerd wordt in de les.

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.