KennisInZicht blikt terug op 2019

, door Marjolein te Winkel
foto: Gerd Altmann via Pixabay

​​​We sluiten traditiegetrouw het jaar af met het KennisInZicht Jaaroverzicht; een selectie fraaie, opvallende en spraakmakende verhalen over wetenschap in het UMCG.

De redactie van KennisInZicht wenst je fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2020!​

​‘Wees voorzichtig met commerciële DNA-testen’​

Een online DNA-testje doen om te zien of je het ‘sport-gen’ hebt: klinkt geinig, maar is het wel zo onschuldig? Hoe betrouwbaar is zo’n commerciële DNA-test eigenlijk? Lees verder

Behoefte aan gesprek over waardig levenseinde kind​​​​

Ouders en artsen van kinderen met een levensbedreigende ziekte hebben behoefte aan meer duidelijkheid over (beslissingen rond) het levenseinde van hun kind. Daarnaast hebben zowel artsen als ouders behoefte aan meer medische en juridische mogelijkheden om kinderen een waardig levenseinde te bieden.​ Lees verder

​​Afgekeurde longen na ‘opknapbeurt’ geschikt voor transplantatie

Jaarlijks overlijden in Nederland ongeveer dertig mensen die op de wachtlijst voor nieuwe longen staan. Het tekort aan donorlongen komt onder meer doordat slechts vijftien procent van het aanbod geschikt is voor transplantatie. Kunnen afgekeurde longen tóch worden getransplanteerd nadat ze zijn ‘opgeknapt’ in een perfusiemachine? Dat wordt onderzocht in het UMCG. Lees verder

Cool onderzoek met zachte, driedimensionale m​odellen

De Australische Jane​tte Burgess, hoogleraar pathologie en medische biologie bij het UMCG, onderzoekt het mechanisme achter chronische longziekten. “Mijn droom is om deze vreselijke ziekten, waar we nu eigenlijk geen goede remedie voor hebben, in de toekomst te kunnen voorkomen.” Lees verder

​​Een kast vol apparatuur voor belevenis-onderwijs

Het Skills Lab is een verzameling apparatuur waarmee studenten bewegingswetenschappen leren onderzoek te doen. “Niet stilzitten en luisteren, maar zelf aan de slag gaan met apparatuur.”​ Lees verder​

Met vet uit eigen buik littekens door brandwonden te lijf

Ernstige brandwonden laten littekens achter die niet meer weggaan. Linda Vriend doet in het UMCG promotieonderzoek naar een nieuwe behandeling van brandwondenlittekens met lichaamseigen vet.​​ Lees verder

​​Met aandacht voor welzijn is een wereld te winnen

Hoe kun je de bijwerkingen van kankerbehandelingen bij kinderen verminderen en de kwaliteit van leven van deze kinderen vergroten? Nu en later? Kinderarts-in-opleiding Erik Loeffen onderzocht het. Lees verder

Zie de mens achter de ziekte

In het UMCG ‘screenen’ we al een aantal jaar 70- plussers die voor een behandeling in aanmerking komen, met name als het heel ingrijpende behandelingen betreft.​​ Lees verder

​​​ “Herstellen van een depressie begint pas echt na de behandeling”​​

Mensen die herstellen van een depressie vinden het vaak moeilijk om hun leven weer op te pakken. Ook lopen ze het risico opnieuw depressief te worden. Het programma STAIRS biedt mensen concrete handvatten om weer grip te krijgen én te houden op hun leven. Lees verder

​Diabetesmedicijnen schuiven dialyse op de lange baan​​

Twee diabetesmedicijnen vertragen het beloop van de nierfunctieachteruitgang zodanig, dat patiënten veel later of zelfs niet gedialyseerd hoeven te worden. De geneesmiddelen bestaan al en worden aan sommige patiënten voorgeschreven om de bloedsuiker te verlagen. Lees verder​​​

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.