Mick Jagger verstaat de kunst van gezond ouder worden

, door Marjolein te Winkel
foto: Henk Veenstra

​De tentoonstelling Unzipped - The Rolling Stones opent vandaag in het Groninger Museum. Zanger Mick Jagger is 77, maar heeft de energie van een jonge hond. Hoe hij dat doet? Hij verstaat de kunst van gezond ouder worden.

Toen The Rolling Stones in 1999 het legendarische concert in het Stadspark in Groningen gaven, moest er speciaal voor Mick Jagger een fitnessruimte ingericht worden. Want Jagger sport drie uur per dag onder begeleiding van een personal coach, die hem laat rennen, fietsen en kickboksen. Ook doet hij aan yoga en ballet.

En hij houdt zich aan een gezond dieet met veel groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten en mager vlees. Hij drinkt weinig alcohol meer, doet aan meditatie om te ontspannen en hij heeft een rijk familieleven – met acht kinderen (de oudste 50, de jongste 4) kleinkinderen en zelfs een achterkleinkind – en een rijk sociaal leven.

En dit alles bij elkaar, vertelt bewegingswetenschapper Claudine Lamoth van het UMCG, is belangrijk als het gaat om gezond ouder worden. Bewegen is daar een onderdeel van. “Een belangrijk onderdeel, maar bewegen alleen is niet voldoende voor een gezonde leefstijl.” 

Goed voorbeeld

“Het gaat echt om de combinatie”, benadrukt ze. “Dat zien we bijvoorbeeld in de Blue Zones, de gebieden in de wereld waar mensen bovengemiddeld oud worden en tot op zeer hoge leeftijd actief zijn. Ze bewegen veel, eten gezond en hebben een rijk sociaal leven, en een rol in de maatschappij waarvoor ze gerespecteerd worden.”

We bewegen (bijna) allemaal te weinig. Terwijl: bewegen is wie we zijn en wat we doen.

Ze vindt Jagger een goed voorbeeld van hoe je gezond ouder kunt worden. “Hij is natuurlijk een extreem voorbeeld, want hij speelt een bovengemiddeld grote rol in de maatschappij, hij wordt niet alleen in zijn eigen omgeving gerespecteerd, maar overal ter wereld.

“Bovendien heeft hij de financiële middelen om zijn omgeving zo in te richten zoals hij het wil, met een personal coach die hem stimuleert te sporten, en een diëtist die hem vertelt wat hij moet eten – en het waarschijnlijk ook voor hem bereidt. Maar juist extreme voorbeelden zijn belangrijk. We kunnen er allemaal wat van leren.”

Bewegen is wie we zijn

Want we eten te veel en te ongezond, zeker nu we noodgedwongen veel thuis zijn, en we bewegen (bijna) allemaal te weinig. Terwijl: bewegen is wie we zijn en wat we doen, zegt Lamoth. “Al meteen als we geboren zijn, gaan we bewegen. We leren ons hoofd op te tillen, we leren kruipen en lopen en door beweging interacteren we in de wereld.”

Als je niet meer beweegt, of niet meer kan bewegen, heeft dat impact op je leven. “Als je bijvoorbeeld je huis niet meer uit kan om een boodschap te doen, raak je geïsoleerd. Dan wordt je sociale leven kleiner en kun je je eenzaam voelen, wat ook weer een negatief effect heeft op je gezondheid.”

Door te bewegen zet je allerlei onderdelen van je lichaam aan het werk. “Je hart gaat sneller kloppen, je longen gaan harder werken, je bloed gaat sneller stromen, en dat is allemaal gezond”, zegt Lamoth.

“Je spieren worden sterker en je immuunsysteem wordt beter. Bovendien zien we steeds meer wetenschappelijk bewijs dat beweging een positief effect heeft op ontstekingsgevoeligheid, en dat als je fit een operatie in gaat, je sneller en voorspoediger herstelt van die ingreep.”

Bewegen en het brein

Dat wetenschappelijke bewijs is er ook steeds meer voor de positieve effect van bewegen op de hersenen. Zo lijken mensen met depressie baat te hebben bij beweging, en ook bij bepaalde vormen van dementie kan beweging een positieve rol spelen.

“Dan gaat het met name over vasculaire dementie”, zegt Lamoth. “Dat komt omdat bewegen voor een betere doorbloeding zorgt en er zo meer zuurstof in de hersenen komt. Zo worden bepaalde gebieden in de hersenen gestimuleerd.”

Beweeg je te weinig, dan worden je spieren slapper en je botten brozer, en wordt je lichaam zwakker. “Je lichaam is gemaakt om te gebruiken”, zegt Lamoth. “Dat geldt niet alleen voor ouderen. Vanaf je 40ste is er al achteruitgang van functies van je lichaam, zoals veranderingen in de spieren. Dan moet je bewegen. Helemaal omdat we er nu achter zijn dat lang zitten nog slechter voor je is dan we dachten. Lange periodes niet bewegen is slecht voor je hart, voor je longen, voor je spieren – en met alleen ’s avonds een uurtje sporten compenseer je dat niet.”

Het absolute minimum

Lamoth vindt de ‘norm gezond bewegen’, die voorschrijft dat volwassenen minimaal dertig minuten per dag  verdeeld over drie momenten van tien minuten moeten bewegen ‘het absolute minimum’ om je lichaam op peil te houden. “Ik ga liever uit van de fitnorm, waarbij je naast dagelijks gezond bewegen ook drie keer per week aan intensieve lichaamsbeweging doet.”

Lang niet iedereen beweegt genoeg om aan deze normen te voldoen. En ook gezond eten is gemakkelijker gezegd dan gedaan, met alle zoete en vette verleidingen die overal voor het grijpen liggen. Met alle gevolgen van dien: een groeiend aantal mensen kampt al op relatief jonge leeftijd met overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Lamoth: “Die ongezonde leefstijl is echt een grote zorg. En daarbij zijn voeding en beweging allebei heel belangrijk. Met alleen bewegen red je het niet, want je eet al snel meer calorieën dan je met bewegen verbrandt. Om een voorbeeld te geven: met een half uur wandelen verbrand je de hoeveelheid calorieën van een plak ontbijtkoek."    

Jong geleerd...

Natuurlijk is een gezonde leefstijl geen garantie om gezond ouder te worden. Genetische aanleg voor een bepaalde ziekte kan bijvoorbeeld je gezondheid negatief beïnvloeden. “Maar dat neemt niet weg dat iedereen baat heeft bij een gezonde leefstijl. Als je fysiek fit bent en een goed sociaal netwerk hebt, dan kun je je jonger voelen dan je bent.

“Ik vraag mijn studenten vaak: ‘Wanneer ben je oud?’ en ze antwoorden dan vaak dat je met 65 oud bent – ook al ga je tegenwoordig niet meer met pensioen op je 65ste. Maar niemand staat op een ochtend op en denkt: nu ben ik oud. Het is een geleidelijk proces.”

Eentje bovendien die je kunt beïnvloeden. Mick Jagger, zoon van een gymleraar, sport al sinds hij 3 jaar oud is en is daar nooit mee opgehouden. “Hoe jonger je begint met actief bewegen, hoe meer bewegingservaring je opdoet en hoe meer profijt je ervan hebt, ook later in je leven”, besluit Lamoth.

 


 

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.