Oppassen met ‘vloeibaar snoep’

, door Theone Joostensz

​Jonge kinderen die bij elke maaltijd zoete drankjes drinken, hebben aanzienlijk meer kans om dik te worden. Dat blijkt uit onderzoek van epidemioloog Eva Corpeleijn van het UMCG. “We wisten al wel dat suikerhoudende drankjes niet zo goed zijn voor je gezondheid. Maar dat ze zo’n groot effect hebben op het ontstaan van overgewicht, dat hadden we niet verwacht.”

Corpeleijn maakte voor haar onderzoek gebruikt van data van de GECKO Drenthe studie. Hierbij worden 2700 Drentse kinderen vanaf hun geboorte gevolgd om te kijken welke factoren bepalen of kinderen overgewicht ontwikkelen of niet.

“Voeding is daarbij uiteraard een heel belangrijke factor. We proberen dit op verschillende manieren in kaart te brengen”, aldus Corpeleijn. 

De epidemioloog analyseerde het dagelijkse voedingspatroon van 5- tot 6-jarigen. Ze richtte zich specifiek op wat de kinderen drinken en op welke momenten van de dag.

“We zien dat kinderen die tijdens alle eetmomenten op de dag zoete drankjes drinken, dus bij het ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes, meer kans hebben op overgewicht. Dat is ook wel wat je zou verwachten. Maar wat we niet hadden verwacht, is dat het effect zo sterk is.

“Kinderen die twee keer op een dag iets zoets drinken, bijvoorbeeld ’s ochtends bij het fruit eten en ’s middags als ze uit school komen, daarvan heeft 13 procent overgewicht als ze 10 of 11 jaar zijn. Van de kinderen die de hele dag door zoete drankjes drinken, daarvan ontwikkelt 22 procent overgewicht.”

Niet zo onschuldig

Dat teveel suiker niet goed voor je is, dat weten we eigenlijk wel. Het is slecht voor je tanden en je wordt er dik van. Overgewicht kan, ook al op heel jonge leeftijd, zorgen voor gewrichtsklachten, hart- en vaatziekten en suikerziekte. Geen enkele ouder zal zijn kind daarom met opzet teveel suiker geven.

Het venijn zit ‘m in de verborgen suikers, in drankjes die pretenderen gezond te zijn, zoals de vele zuivel- en fruitdrankjes in de supermarktschappen. Daarom adviseert Corpeleijn om altijd kritisch de etiketten te lezen:

“Kijk hoeveel suiker er per 100 milliliter zit in een drankje. Kies dan voor een variant met 6 gram of minder suiker per 100 milliliter, dan kies je in ieder geval voor het iets gezondere alternatief.” 

Ook een versgeperst sapje is niet zo onschuldig als dat het lijkt: “Ken je die sinaasappelpersmachines in de supermarkt? Weet je dat er wel vijf sinaasappels in zo’n flesje gaan van 500 milliliter?

“Als je elke dag een half litertje sinaasappelsap drinkt, dan krijg je dus elke dag heel veel suiker binnen. Je kunt beter een sinaasappel eten. Daar raak je veel sneller vol van zodat je veel minder suiker binnenkrijgt. Probeer maar eens vijf sinaasappels achter elkaar op te eten, dat gaat een stuk moeilijker.”

Suikerhoudende drankjes voor kinderen verbieden, gaat Corpeleijn echter te ver: “Je kind af en toe een glaasje yoghurtdrank of ranja geven, daar wordt het niet meteen te dik van. Beschouw het als een traktatie, vergelijkbaar met wanneer je een snoepje geeft. Want een suikerhoudend drankje is gewoon vloeibaar snoep. Geef je het als dorstlesser, dan krijgen kinderen echt veel te veel energie binnen.”

Kiem voor overgewicht

Het onderzoek van Corpeleijn laat zien dat de kiem voor overgewicht al op heel jonge leeftijd wordt gelegd: “We zijn ons daar niet zo van bewust omdat je het bij die jonge kinderen nog niet zo goed ziet. Dat is een valkuil.

“Er is nog weinig aandacht voor het voedingspatroon van kinderen in de kleuterleeftijd. De nadruk vanuit de consultatiebureaus ligt op de eerste 1000 dagen, op het geven van borstvoeding en daarna fruit- en groentehapjes. Dat is een goed begin, maar dat moet wel volgehouden worden.”

“In onze voorlichting besteden we heel veel aandacht aan groente en fruit. Maar ik denk dat we ons ook moeten richten op de snacks en de drankjes die kinderen krijgen. We moeten de gezonde dingen blijven promoten, maar ook aandacht besteden aan waaróm ongezonde producten zoals zoete drankjes niet goed voor je zijn. Heeft je kind dorst? Geef het dan gewoon een bekertje water, thee of melk te drinken. Dat is veel gezonder.”

Lees hier de publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Nutrients over het onderzoek van Eva Corpeleijn

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.