Oudere e-biker vaak zwaarder gewond bij verkeersongeluk

, door Theone Joostensz
foto: Shutterstock

E-bikers die na een verkeersongeluk op de Spoedeisende Hulp belanden, zijn vaak zwaarder gewond dan 'gewone' fietsers. Met name ouderen lopen ernstige – en vaak meerdere – verwondingen op bij een ongeval. Dat blijkt uit onderzoek van traumachirurg Jeroen Poos van het UMCG.

Heerlijk, zo'n fiets met trapondersteuning. Je vliegt ermee de weg over. En dat is tevens het probleem van de elektrische fiets. Want gaat het mis, dan gaat het goed mis. E-bikers met gebroken polsen, zwaar schedelhersenletsel, kapotte gezichten, gekneusde ribben: traumachirurg Jeroen Poos van het UMCG komt ze wekelijks tegen op de Spoedeisende Hulp (SEH). “Op een gegeven moment dacht ik: dit is een maatschappelijk probleem. Hier moeten we als UMCG iets mee doen.”

Meervoudig letsel

Poos begon alle fietsongevallen bij te houden die op de SEH van het UMCG werden behandeld. Zowel de ongevallen met e-bikes als met klassieke fietsen. Bijna twee jaar lang verzamelde hij gegevens - leeftijd, geslacht en eventuele andere aandoeningen - van 475 patiënten van 18 jaar en ouder, respectievelijk 107 e-bikers en 368 klassieke fietsers.

Hij keek naar de soorten letsel, de ernst van de letsels en registreerde de opnameduur in het ziekenhuis. Zijn conclusies na 23 maanden onderzoek liegen er niet om.

“E-bikers raken bij een verkeersongeluk twee keer zo vaak ernstig meervoudig gewond dan gewone fietsers”, zegt Poos. “Bijna de helft van de gewonde e-bikers heeft (ernstig) schedelhersenletsel. Ook worden e-bikers langer opgenomen in het ziekenhuis en belanden ze twee keer zo vaak op de Intensive Care dan klassieke fietsers. Het onderzoek laat ook zien dat juist oudere e-bikers bij verkeersongevallen betrokken zijn.”

Snelheid onderschat

De elektrische fiets heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. In Nederland zijn er zo'n 1,5 tot 2 miljoen van verkocht, voornamelijk aan ouderen. Die zien dat hun zelfredzaamheid en mobiliteit zijn toegenomen door de e-bike. Maar helaas geldt dat dus ook voor het risico op een ernstig verkeersongeluk.

“Een e-bike haalt een snelheid van wel 25 kilometer per uur”, zegt Poos. “Dat kan gevaarlijk zijn als je een verminderd reactievermogen hebt. Bovendien is een e-bike gemiddeld 9 kilo zwaarder dan een gewone fiets. Dat maakt het lastiger om hem in bedwang te houden.”

De traumachirurg adviseert e-bikers om een helm te dragen en fietsles te nemen. “Bewustwording van de risico's is belangrijk. Als e-biker moet je bijvoorbeeld beseffen dat andere weggebruikers je snelheid nog weleens onderschatten, met een botsing als gevolg.”

600 verkeersdoden

Het onderzoek naar letsels bij e-bikers en fietsers wordt voortgezet samen met de Duitse steden Oldenburg en Münster. “Duitsers dragen vaker een fietshelm”, zegt Poos. “Het is interessant om onze gegevens met die van onze oosterburen te vergelijken.”

Dichterbij huis: het UMCG overlegt momenteel met de provincie Groningen over een samenwerking om risicovolle verkeerssituaties te identificeren. “Er vallen jaarlijks in Nederland zo'n 600 verkeersdoden onder wie 200 fietsers”, weet Poos. “Dat aantal blijft al jaren nagenoeg gelijk. Fietsers hebben echt onze aandacht nodig.”

Jeroen Poos publiceerde over zijn onderzoek in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.