Zweetdruppels verdienen in de Anatomy Gym

, door Anne van Kessel
foto: Henk Veenstra

Een virtuele gym waar je je anatomiekennis kunt bijspijkeren en waarin je het op kunt nemen tegen andere deelnemers; dat is de Anatomy Gym. Een app die niet alleen nuttig en leuk is voor studenten en artsen van het UMCG, maar geschikt is voor iedereen die meer wil leren over anatomie van de mens. “Alles in je lichaam heeft een naam. Wat is er nou mooier dan je hele lichaam van voor tot achter kennen?”

Om resultaten te bereiken in de gym moet je uren trainen en je flink in het zweet werken. Dat geldt ook voor het opdoen van anatomische kennis, dachten onderzoekers Anne van Gaalen en Janniko Georgiadis van de sectie Anatomie & Medische Fysiologie van het UMCG.

En met dat idee in het hoofd ontwikkelden ze de Anatomy Gym, een virtuele gym waar je zweetdruppels verdient door middel van het beantwoorden van quizvragen over de anatomie. Hoe meer zweetdruppels je hebt, hoe hoger in de ranglijst je komt.

“Studenten vinden het bestuderen van anatomie echt een hel, maar later komen ze erachter dat het eigenlijk heel belangrijk is in de kliniek, bijvoorbeeld binnen de Heelkunde”, zegt Georgiadis.

“Wij zagen dat artsen in opleiding de anatomische basics vaak weer vergeten zijn en dat het lastig is om ze te motiveren om die kennis weer op te halen. Daarom richtten we ons aanvankelijk op die groep aios.”

Serious games vs gamification

Het onderzoek van Van Gaalen, naar de inzet van games in het onderwijs, bracht ze op het idee om game-elementen te gebruiken om de aios op een leuke manier te motiveren hun anatomische kennis bij te spijkeren.

Van Gaalen:. “Een jaar of vijf geleden waren de ogen gericht op serious games; spellen die meer moeten bieden dan puur entertainment.” Een spel waarin de speler een onderzoeker is die op zoek gaat naar een middel om een pandemie te bestrijden, bijvoorbeeld.

“In een studie die binnenkort gepubliceerd wordt, laten we zien dat het bij dit soort spellen mogelijk te veel om het spel gaat. Hierdoor is het leuk maar mogelijk niet zo efficiënt.”

Bij gamification wordt niet een geheel spel met (o.a.) karakters gecreëerd, maar worden wél motiverende elementen uit spellen gebruikt, zoals beloningen, duidelijke doelen (zoals verschillende levels) en de mogelijkheid om prestaties te verbeteren. Een bekend voorbeeld is Duolingo, een app waarmee je een nieuwe taal kan leren.

Ranglijsten

Ook in Anatomy Gym zitten deze motiverende elementen. De gebruiker krijgt quizvragen over verschillende categorieën, zoals ‘hoofd/hals’, ‘been/heup’ en ‘arm/schouder’. En binnen die categorieën vallen weer allerlei subcategorieën die je level voor level doorloopt.

De zweetdruppels zijn de beloning voor goede antwoorden en in de ranglijst kan de gebruiker kijken hoe hij het doet ten opzichte van mede-gebruikers. “Daarnaast zit er feedback in: de gebruiker ziet welke antwoorden fout zijn en kan die vragen later opnieuw maken”, vult Georgiadis aan.

Patiënt tegen arts?

Gaandeweg kwamen de anatomen erachter dat deze app voor veel meer mensen interessant kan zijn. Voor studenten bijvoorbeeld. Van Gaalen: “Veel studenten pakken om te leren hun anatomie-atlas en weten niet waar te beginnen. Wij presenteren de informatie in hapklare brokken.”

Maar ook patiënten of andere geïnteresseerden kunnen de app downloaden. Georgiadis en Van Gaalen hopen dat veel mensen buiten de geneeskunde die op een leuke manier iets over hun vak willen leren er gebruik van gaan maken.

“Al is het maar omdat de anatomie zo’n mooi vak is”, zeg Van Gaalen. “Alles in je lichaam heeft een naam. Wat is er nou mooier dan je hele lichaam van voor tot achter kennen?”

Wil je ook zweetdruppels verdienen in de Anatomy Gym? Download de app gratis in de App Store of op Google Play

Georgiadis: “Een arts staat tegenwoordig niet meer mijlenver van de patiënt af en met deze app hopen we dat de niet-medische en medische wereld elkaar kunnen inspireren.”

Voorlopig zit het verschil in de ranglijst; niet-medici worden vergeleken met andere niet-medici. “Uiteindelijk zou het natuurlijk mooi zijn als mensen elkaar, net als bij Wordfeud, kunnen uitdagen”, zegt Van Gaalen. “Een patiënt die zijn arts uitdaagt”, zegt Georgiadis lachend.

Fervent gebruiker
De Anatomy Gym app is inmiddels bijna duizend keer gedownload en de eerste reacties zijn heel positief. Studenten geneeskunde, tandheelkunde en bewegingswetenschappen gebruiken de app al volop. Jonathan Sliepen, student geneeskunde, is fervent gebruiker van Anatomy Gym. Een tijdje voerde hij de ranglijst aan, maar hij staat nu achtste en is ongeveer halverwege de levels.

“Ik had de afgelopen dagen wat minder tijd om te spelen”, zegt hij. Hij denkt dat de app ideaal is om je anatomiekennis bij te spijkeren. Sliepen hoort van veel medestudenten ook leuke reacties op de app. “Door de plaatjes en herhalende vragen, leer je er echt veel van.” 

 

UMCG Innovatieprijs
Om de Anatomy Gym te kunnen ontwikkelen, dienden Georgiadis en Van Gaalen drie jaar geleden een voorstel in voor de UMCG innovatieprijs, die bedoeld is om vernieuwende ideeën van UMCG-medewerkers te realiseren. In januari 2018, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst voor medewerkers, hoorden ze dat ze die gewonnen hadden. 

Pagina delen Sluiten
 (optioneel)
Wat betekent dit?

Dit is een controle om vast te stellen dat u een menselijke bezoeker van deze pagina bent en geen zoekrobot.